% pubman genre = article @article{item_2503722, title = {{Assessing functional communication in aphasia: Clinical utility and time demands of three methods}}, author = {Crockford, Catherine and Lesser, Ruth}, language = {eng}, isbn = {1460-6984}, doi = {10.3109/13682829409041490}, year = {1994}, date = {1994}, abstract = {{A variety of methods has recently been used to assess everyday communication abilities in aphasic adults. This study compares three such methods for their clinical utility and the amount of a therapist{\textquotesingle}s time they use. The three methods employed a standard rating schedule completed by relatives, analysis of speech elicited through role-play and a partial analysis of everyday conversation samples. The utility of these assessments as a clinical tool was measured in terms of the therapist{\textquotesingle}s time needed, and the assessment{\textquotesingle}s ability to show stability or change of communicative effectiveness on test-re-test measures and to illuminate areas for therapeutic intervention. Eight aphasic adults (five acute and three chronic) were tested on all three assessments, then re-tested after a period of 3 months. The results suggested that, although more time-consuming, the partial conversational analysis was a more sensitive measure of stability or change of communicative effectiveness over time than the other two measures, and had the potential advantage for indirect intervention of revealing conversational strategies used by the partner as well as those used by the aphasic individual. Un certain nombre de methodes ont {\'e}t{\'e} utilis{\'e}es r{\'e}cemment pour {\'e}valuer les capacit{\'e}s communicatives quotidiennes des adultes aphasiques. La presente {\'e}tude compare trois de ces m{\'e}thodes en fonction de leur utilit{\'e} clinique et du temps qu{\textquotesingle}elles prennent aux th{\'e}rapeutes. Ces trois m{\'e}thodes utilisent une liste de questions dont les r{\'e}ponses chiffr{\'e}es sont fournies par l{\textquotesingle}entourage du patient, une analyse de langage suscit{\'e} par des jeux de r{\^o}les et une analyse partielle d{\textquotesingle}extraits de conversations de la vie courante. L{\textquotesingle}utilit{\'e} de ces {\'e}valuations en tant qu{\textquotesingle}outils cliniques a {\'e}t{\'e} mesur{\'e}e en fonction du temps qu{\textquotesingle}elles prenaient au th{\'e}rapeute, en fonction de leur capacit{\'e} de diagnostiquer la stabilit{\'e} ou le changement dans l{\textquotesingle}efficacit{\'e} communicative lorsque les tests sont r{\'e}p{\'e}t{\'e}s, et en fonction de leur possibilit{\'e} de mettre la lumi{\`e}re sur les zones d{\textquotesingle}intervention th{\'e}rapeutiques possibles. Huit adultes aphasiques (cinq cas aigus et trois chroniques) ont {\'e}t{\'e} test{\'e}s selon ces trois m{\'e}thodes, puis un nouveau test a {\'e}t{\'e} fait au bout de trois mois. Les r{\'e}sultats sugg{\`e}rent que, m{\^e}me si elle prend davantage de temps, l{\textquotesingle}analyse partielle de conversations est une mesure plus sensible de la stabilit{\'e} ou de l{\textquotesingle}{\'e}volution de l{\textquotesingle}efficacit{\'e} communicative dans le temps, et qu{\textquotesingle}elle a l{\textquotesingle}avantage potentiel de r{\'e}v{\'e}ler les strat{\'e}gies en mati{\`e}re de conversation utilis{\'e}es tant par l{\textquotesingle}aphasique que par l{\textquotesingle}interlocuteur, ce qui peut permettre l{\textquotesingle}intervention directe. Verschiedene Methoden sind in letzter Zeit eingesetzt worden, um das Kommunikationsverm{\"o}gen aphasischer Erwachsener im Alltag zu erfassen. In dieser Studie werden drei solche Methoden im Hinblick auf ihren klinischen Nutzen sowie auf ihre zeitlichen Anforderungen an die Therapeutinnen verglichen. Die drei Methoden verwendeten einen standardm{\"a}{\ss}gen Einstufungsplan, der von Verwandten ausgef{\"u}llt wurde, die Analyse von im Rollenspiel elizitierter Sprache und die partielle Analyse von Gespr{\"a}chsteilen aus dem Alltag. Der Nutzen dieser Bewertungsmodi als klinische Mittel wurde als Funktion einerseits der von den Therapeutinnen geforderten Zeit, andererseits der M{\"o}glichkeiten einer Methode, Stabilit{\"a}t oder Ver{\"a}nderung der kommunikativen Wirksamkeit bei Testwiederholung zu zeigen, sowie Bereiche der m{\"o}glichen therapeutischen Intervention aufzuzeigen. Acht aphasische Erwachsene (5 akut, 3 chronisch) wurden mit allen drei Bewertungsmodi getestet und nach drei Monaten wieder getestet. Die Ergebnisse zeigen, da{\ss} die partielle Gespr{\"a}chsanalyse, obgleich zeitintensiver ein sensitiveres Ma{\ss} f{\"u}r die {\"u}ber die Zeit stabile oder ver{\"a}nderte Kommunikationsf{\"a}higkeit als die anderen beiden Methoden liefert. Sie hat auch den weiteren potentiellen Vorteil f{\"u}r indirekte Intervention dadurch, da{\ss} sie die Konversationsstrategien des Partners neben denen des Aphatikers zeigt.}}, journal = {{International Journal of Language {\&} Communication Disorders}}, volume = {29}, number = {2}, pages = {165--182}, }